A cég már rövid időn belül, akár 2-3 hét alatt is csődbe kerülhet.
Amikor egy vállalkozás életútján elérkezünk egy olyan kritikus pillanathoz, mely során az egyik kulcsember, aki nemcsak alapvetően fontos alkotóeleme a cégnek, hanem egyben annak tulajdonosa is, akkor kiemelt figyelem és körültekintés szükséges, ha váratlanul távozik az élők sorából. Ez a helyzet rendkívül bonyolulttá válhat, főleg ha a cég vezetési struktúrája 2 vagy több tulajdonos közös munkáján nyugszik, és minden egyes tag rendkívül fontos, nélkülözhetetlen szaktudással bír a maga területén. Ebben az esetben ők válnak a cég zökkenőmentes működésének pótolhatatlan kulcsszereplőivé, ennélfogva ha közülük egy fél elhalálozik, az az egész cég jövőjét képes megrendíteni.
Elgondolkodtató, hogy mi zajlik le egy cégen belül, amikor egy ilyen váratlan és tragikus esemény rázza meg annak alapjait. A vállalkozás stabilitása akár már rövid időn belül, 2-3 hét alatt is veszélybe vagy csődbe kerülhet, mivel az érintett kulcspozíciót betöltő személy utódjának megtalálása és beillesztése egy rendkívül átfogó és komplex feladat. Igaz, hogy egy profi fejvadász céggel való együttműködés esetén lehetőség nyílhat gyorsabban találni egy új vezetőt (amennyiben siker koronázza a fejvadász tevékenységét), aki legalább részben rendelkezik az elhunyt szaktudásával, de ne feledjük, hogy ez komoly anyagi terhekkel kezdi el szorítani a cég likviditását – már csak a fejvadász díja is, aki előre 3-6 hónapnyi bérét elkéri a megbízás kezdetekor. Mikor már szinte elkerülhetetlen a nagyobb kiesés, akkor sürgősen szükség van valakire, aki átveheti a feladatokat és előfordulhat, hogy a versenytársaknál kell keresgélni hasonló szaktudással rendelkező szakembert.
Ez nem csak jelentős kihívást jelent, de jelentős anyagi forrásokat is igényel: átlagosan 10-15 millió forintos átszerződési ajánlatot kell létrehozni, amivel "mozdíthatóvá" válik egy komoly szakember és ha hozzáadjuk a teljes integrációjának költségeit, akkor végül akár a 30-40 millió forintos összegekről is beszélhetünk. Ezek csupán hozzávetőleges számítások és természetesen jóval magasabb összegre is rúghatnak, ha az adott szektorban igen specifikus és ritka szaktudás szükséges. Fontos kiemelni, hogy számításaink a jelenlegi piac, tulajdonosi és vezetői bérek, valamint osztalékkifizetések medián értékeire támaszkodnak, amik állandó változásban vannak.
Ezek fényében három lényeges tényezőre van szükség a helyzet áthidalására:
Biztosítani a cég folyamatos működését
A szaktudás vagyis szakember pótlásáig létfontosságú a vállalkozás működésének biztosítása. Amennyiben lehetséges.
Likviditás és tőkeinjekció
A kulcsfontosságú szaktudás hiányának időleges ellensúlyozása érdekében elegendő likviditásra vagy jelentős tőkeinjekcióra van szükség. Ez az egyetlen lehetőséget, hogy a megfelelő kvalitású szakemberrel pótolhassuk az elhunyt tulajdonost rövid időn belül.
Az alkalmazotti stabilitás nyomon követése
A cég alkalmazottai érzik az instabil működésből kialakuló káoszt, amely fokozatosan rontja a munkahelyi morált, ezért körültekintő kommunikáció és gyors probléma megoldásra van szükség. Más esetben megjelennek az első kollégák, akik elsőként hagyják el a "süllyedő hajót".